Tuesday, October 20, 2009

Weekend yang menggumbirakan

Entry ni sbnranya dah lama ak tulis, tp entah cmne leh msk dlm K.IV list ak pn prasan sbelum ni..tp xpa la, alang2 dah tulis post je la kan..sori ye, baca yg dh basi..

Hehehhe

Weekend yang menggumbirakan??????????

Weekend tiba lg..aku hepi lg..kenapa saya suka weekend? Sebab weekend best..hhihihi…napa weekend best? Emmmm…terfikir sejenak aku..may be sbb aku boleh tidur kat bilik, xpayah p clz mngadap muka lecturer..sbb tu la kot..hihhi..

Semalam aku jadi sukarelawan kat tadika dkt maktab aku ni..aku sajer jer poyo jd sukarelawan tu, sbb aku xnk p kuliah. Semalam ada kuliah ganti utk cuti raya puasa ni. Ah, aku xnk citer sal kuliah, tp aku nk citer sal budak-budak tadika yang memang comel-comel semuanya.

Bila aku tgk muka diorng, ada rasa sumthing yang aku sendiri tak reti nak describe.. apa tu fifat????? Rasa nak jadi ibu la..hahahahaha..aigooo.bila rasa camni datang, maknanya aku dah patut cari calon ni. Nak cari tang mana cheq oooi? Bukannya ada kat pasar pun..hahhaa.. aku kne pilih betol2 supaya anak2 aku yang comel2 nanti dpt dididik dgn elok. Insyaallah..

“Anak-anak ibarat kain putih, ibubapalah yang mencorakkannya”..emm, camtulah lebih kurang pepatah yang org slalu dok sebut. Mmg betul pn pepatah tu. Tapi corak yang akan dicorakkan keatas kain putih itu lahir dari sifat dan akhlak ibubapanya sendiri. Kalau ibubapanya dari golongan yang baik akhlaknya agamanya, Insyaallah anak2 juga akan turut seperti itu, walaupun ada yang mengatakan iman tak dapat diwarisi oleh seorang ayah yang bertaqwa. Tetapi kebarangkalian untuk anak mencotohi ibubapanya adalah tinggi. Hehe, guna matematik plak aku ni..camtu jglah sebaliknya. Kalau mak ayah hidup tunggang langgang, tak solat, xtutup aurat, anak2 pn akan membesar dengan mencontohi ibubapa mereka…owhh..sungguh kasihan kanak-kanak comel itu, kerana “dirantai” kejahilan ibubapanya sendiri..

Sikap dan cara hidup mak ayah akan terbias pada akhlak anak-anak itu sendiri. Pastu aku mula la merenung kembali sikap aku ni..hahaha..sikap aku pun xbrapa nak elok sgt..memang xelok pn ak ni..kadang2 tu mulut ni sesuka hati jer mngutuk, mengata orang..astaghfirullahal’azim..anugerah Allah yg satu tu pn ak xleh nak jaga dgn elok, cmne ak nk jaga anugerah yg lain, anak2 ak nnt cmne ak nak jaga dgn baik?..huh, bukan mudah utk semua ini..semuanya bermula dari diri sendiri…

Tiba2 ak teringat ceramah dr Ustaz Azhar Idrus, pceramah kegemaran ak tuh..dgn loghat t’ganu dia tu dah ckp mhiburkan…ak lupa tajuk cramah tu apa, tp salah satu yg dia katakana, jaga anak ni cm buat kuih la lbh kurang, mmg kene buat ikut acuan dan ikut peraturannya, suhu, tempoh masa baker n semua2 tu la..kalau acuan dah elok, tp suhu oven tlalu panas atau sejuk, kuih tetap xkan mjadi..cmtu la gak dgn anak2 kita..kalo dah bg mkn pakai cukup, pelajaran cukup, tp kalu tak di ajar hidup mengikut peraturan agama, anak tetap tidak akn mjadi manusia yg berguna, apatah lg mjdai anak yg soleh dan solehah. Camtu la lbh kurang..ha, kat sini la nk dtekankan yg agama tu asas mendidik anak sebanarnya..so pd sapa2 yg dah rasa smpai seru nk kawen tu, make sure la korang tu dah ada ilmu agama yg mcapai standard utk memegang status ibu dan isteri..napa ak xkata, mempunyai ilmu agama yg cukup? Sbb ilmu ni xkan akan cukup. Ilmu Allah tu sgt la luas, stakat baru hdp sthun jagung, xpayah la nk rasa diri tu cukup ilmu..kan Allah dh kata, tuntutlah ilmu dr buaian sehingga liang lahad.

Ha, smpi sini dulu la kot ak tulis utk masa ni..len kali ak mrapu lg..Haih, byk lak ak mrapu arini..tlebih masa lapang kot ak ni..Ya Allah, lindungila ak dr mbuang masa begitu ja..ak xnak la jd kawan setan laknatullah..rugi je hdp ak kalo itu la yg ak ikut..nau’zubillah...

No comments:

Post a Comment