Sunday, October 25, 2009

Doa Memohon Jodoh..hehehe..

Lately, ramai lak mmber2 ak yg bckp sal jodoh ni..sikit sbyk, ak pn tfikir la gak sal tu, memandangkan umur dh mningkat..huhuhu..ada gak, yg btanya sal jodoh ni kat ak.."dah bpunya ke belum?"..pening gak aku nak jwb, sbb kalau ak jwb takda, diorang kata ak mnipu, kalo ak ckp ada, ak plak yg mnipu diorg, sbb hakikatnya mmg xda lg..heheheh..

Jodoh kita bukan tak ada, tp belum bertemu lagi..seorg teman ada berpesan pd ak, katanya, kalo d tanya soal jodoh, katakan saja, belum tiba masanya, jgn sesekali jwb, jodoh tak ada, sbb Allah mmg dah tentukan jodoh kita sejak kita dalam rahim ibu lg..Sekalipun jodoh kita bukan di dunia, mungkin di syurga nnt. Yang pasti, ianya ada..tp sebelum mharapkan jodoh dsyurga tu, pastikan dulu yg diri kita ni mengamalkan cara hidup yg mlayakkan kita mjadi ahli syurga..

Jangan sekadar bharap tanpa usaha plak yer...usaha camne tu yer? Usaha la dgn bdoa, meminta org yg carikan ke, kita sendiri yg btanya ke (tp btanya dgn cara yg bermaruah la yer). Kat sini ak da sertakan doa dr seorg hamba Allah yg dkenali sbg ummi..hope bguna utk sahabat2 sekalian..Kita hanya berusaha, Allah yg mnyempurnakn hajat kita..so make sure usaha kita tu betul2 ikhlas..

“Ya Allah, Tuhan yang Maha Memiliki Rahsia, Tuhan yang Maha memegang kasih sayang seluruh jiwa kami, Tuhan yang Maha Penentu, Tuhan yang Maha Menyatukan jiwa-jiwa kami, ya Allah, aku merupakan hamba yang lemah, hamba yang tidak mampu mengawal diriku daripada fitrah seorang manusia yang memerlukan teman, memerlukan kekasih, memerlukan suami/isteri, memerlukan keluarga.

Ya Allah aku tidak mampu menahan diriku daripada terjeremus ke dalam kemaksiatan. Ya Allah, jika masanya telah tiba, jika apa yang aku mohon ini merupakan sesuatu yang terbaik disisiMu ya Allah, terbaik buat agamaku ya Allah, terbaik buat diriku, keluarga dan seluruh mukminin dan mukminat ya Allah, maka aku memohon kepadaMu ya Allah agar aku ditemukan dengan jodoh yang terbaik di sisiMu ya Allah. Setiap yang terbaik di sisiMu ya Allah, pasti terbaik buat diriku ya Allah.

Namun ya Allah, jika masanya untuk dipertemukan dengan jodohku belum tiba ya Allah, maka ya Allah, aku memohon kepadaMu agar Kau tunjukkan jalan-jalan untuk aku memiliki jodohku ya Allah. Aku memohon agar Kau tunjukkan aku tuntutun-tuntutanMu yang perlu aku lakukan untuk memiliki jodohku ya Allah. Ya Allah, Tuhan yang Maha Memakbulkan doa, Tuhan yang Maha Penentu jodoh, ya Allah jauhilah aku daripada kemaksiatan, jauhilah aku daripada perkara-perkara yang tidak dapat memberikan manafaat, jauhilah aku dariapda perkara-perkara yang Engkau murkai dan perkara-perkara yang menyesatkan diriku ya Allah.

Amin.



No comments:

Post a Comment